Friday 3 November 2017

Cuti-Cuti Langkawi: Permulaan Percutian

Assalamualaikum
2-3 July 2017
Lokasi: Alor Setar - Langkawi

Makanya bermulalah trip 3 beranak ke Langkawi.
Kitorang check in di Alor Setar dulu. 
Kitorang pilih Grand Crystal Hotel. Harga tak ingat dah la.

Bagitau sesiap, kali ni punya cuti banyak muka aku selfie sebab takkan nak suruh Mak Abah aku amikkan gambo kerap2 kan.. Hehehe..

Okey.. Mak merasmikan.


Abah buat spot check. Abah puasa time ni.
 Berbuka kat hotel dulu berjuadahkan kek Gula Hangus Cik Lela. 
Lepas magrib baru cari makan.




Kotak tisu pun nak snap jugak kan.


Kitorang dinner kat Stadium. Tak banyak kedai yang bukak time ni. 
Bedal je la apa yang ada.

Lepas makan, kitorang pergi rumah Pak Cik Mahadir, kawan lama Abah. Setiap kali datang sini, mesti akan ziarah family diorang. Happy la Abah dapat jumpa kawan dia. Ramai dah rupanya cucu pakcik ni. Hehehe..


Aku sarapan kat hotel berdua dengan Mak sebab Abah kata dia nak beli sarapan kat luar je. Sekali harini takda buffet pulak. Ala carte je. Tapi hanya ada Nasi Goreng dengan Mee Goreng je. So kitorang amik la sorang satu menu tu. Lepas tu tambah dengan Omelet. Tapi tamak, order sorang satu.


Sementara tunggu makanan sampai.


Taraa.. Dah sampai.. Okey je la rasa dia. Habis jugak.


Omelet je tak berapa nak habis. Kenyang sangat dah.

Lepas dah sarapan kitorang terus checkout then gerak ke Jeti Kuala Kedah.
Abah dapat parking berbumbung RM60 per day.

Lepas tu terus beratur beli tiket feri.


Taraa... Wah! Wah! Wah!
Akhirnya termakbul jugak cita2 aku nak pergi Langkawi ni. 
Last pergi dulu masa darjah 6. Ada la dalam 15 years ago. Huhu..


Okey baruku tahu, sekarang ni lepas beli tiket feri, kena register setiap satu seat tu. 
Scan bar code lepastu masukkan nama dengan no ic. Terkial-kial jugak la aku. Abah aku dah tinggalkan aku, pergi cari kuih.

Lepas dah settle segala urusan beli tiket, daftar tu semua, Abah pun dah balik dari beli kuih (tak jumpa pun kuih, dia dapat beli gula2 Hacks je), aku boleh pulak rasa nak melabur. Al maklumla, aku ni kat mana2 pun boleh jadi. Elok aku selesai, tengok Abah dah tunggu aku depan toilet, feri dah nak jalan dah katanya. Abah dah suruh mak jalan dulu, jalan slow2 sebab Mak bukan larat sangat nak laju2.

Laju Abah jalan.


Tak boleh tahan untuk tak snap gambo. Cantik sangat pemandangan dia!


Mak dah sampai kat feri.



Sementara beratur cek tiket, nak naik feri dah.

Dalam feri sudah. Time pergi dulu tu, pasang cerita Sundal Bolong.
Kali ni diorang pasang cerita tamil. 

Kali ni sempat la aku mabuk jugak. 
Seat depan, terasa la melambung2 Huhuhu..




Dah sampai. Lega rasanya sebab ada troli. Kami pun guna la tanpa rasa ragu2. 
Sekali sampai kat hujung, ada orang bagi resit. Kena bayar rupanya. RM2.00

Dari Jeti Kuah, kitorang contact dengan agen kereta sewa. Yang ni Abah dah deal masa kat Jeti Kuala Kedah. Sekali dengan hotel. Kereta sewa tu RM60 per day. Agen jemput kat jeti naik kereta Almera. Ingat kan dapat kereta tu. Rupanya bukan. Kitorang dijanjikan dapat kereta sewa Axia baru tapi bila sampai sana diorang bagi kereta lain. Tak ingat kereta apa. Last2 lepas dah komplen, dapat la Myvi.

Dah sampai hotel dah. De Baron. 
Dekat je dengan jeti. Dekat jugak dengan Masjid Hanah. 
Boleh jalan kaki je.

YB melawat kawasan.

Swafoto je lah.

Okey ni lah biliknya. Satu lagi janji dicapati. 
Kitorang dijanjikan dapat bilik sea view. Tapi sekali dapat parking view. Abah la paling kuciwa sebab dia memang nak yang sea view. Kiorang di inform kalau nak upgrade ke sea view, kena tambah RM10. So tambah jugak la untuk malam esoknya sebab untuk harini, bilik ni je yang available.

Bilik ni okey je. Cantik. Cuma isunya kes janji tu je.
Time ni dah masuk waktu zohor. Abah jalan kaki pergi solat kat Masjid Hana. 
Aku dengan Mak kat bilik je.

Lepas tu kitorang pergi lunch kat kedai depan hotel ni je. 
Dapat la makan ikan bawal, ikan yang sinonim dengan Langkawi katanya.
Memang sengaja tak pergi jauh2 lagi sebab Myvi yang dijanjikan tu, lepas Zohor baru ada.
Balik dari lunch, jalan2 melawat kawasan hotel.

Bos dihadapan.


Swimming pool. Kalau bawak budak2 musti teruja la diorang.

Pandangan hotel dari arah belakang.


  
Lepak kejap amik angin. 
Pandai jugak Mak aku tolong tangkap gambar. Hehehe.







Dah amik angin, balik bilik rehat kejap. 
Petang nak keluar jalan2 pulak.

No comments: