Monday 23 February 2015

Cuti-Cuti Penang: Bukit Bendera

Assalamualaikum..
8 February 2015
Lokasi: Bukit Bendera, Penang.

Akhirnya impian aku nak menjejakkan kaki ke Bukit Bendera dah tercapai. Last pergi masa aku form 3. Lebih kurang dalam 10 tahun yang lepas. Lama tu.....

Pagi tu awal2 pagi dah bersiap. Excited la katakan.
Jeng.. Jeng.. Jeng..
Dah sampai...
Parking kat atas. So, nak pegi kat train tu kene turun sikit, jalan kaki. Dari situ pun dah nampak train. Yeehaa.. lagi la excited!
Tak tau la benda apa ni.

Macam kacip sirih gergasi. Hihi
Selfie la pulok..
Ok.. dah sampai kat tempat masuk.
Dah sampai kena la beli tiket.
Tiket aku RM10, Tiket Ain RM4 je, sebab dia pakai student card. Aku mana la nak ada student card dah.. Dah kena curi.. huhuhu..

Sambil tunggu train, kitorang jalan2 dulu tengok2 kedai cenderahati. Dan.. aku pun terbeli la satu spek hitam. Kelakar gila, bentuk bulat.. hahahaha...

Tunggu punya tunggu, akhirnya sampai jugak train.
welfie dalam train
Yeay.. dah sampai kat atas..
Laju jugak la train tu kalau nak compare 10tahun yang lepas
Ade majlis pelancaran menara apa tah. Aku tengok macam tak siap lagi pun. Maybe nak rasmikan dulu je kot.
Dah rasmi kot. Dah siap ada sign Lim Guan Eng dah.
Jumpa chipmunk la pulak
Hampeh punya chipmunk..
Dia pegang2 plak belakang aku..
huh!

Ini betol2 Bukit Bendera...
Bukan cobaan...

Stesen train di sebelah sana..
Datang ke Penang,
 jumpa bendera negeri sendiri, dia nak snap gambo bendera kebanggaan dia.
Aku pulak, kat situ ada je bendera Perak. Tapi aku pilih nak bergambar dengan bendera Penang. Sebagai kenang-kenangan. Bendera Perak dah selalu jumpa kat Perak.
Sampai kat 1 tempat tu, ada tempat untuk bergambar dengan haiwan eksotik.
Si Ain pulak dah nampak ular, terus nak. Aku lari dulu... Geli...

Eeeeeeee.... Ularrrrr...
Lari!!!
Lebih baik la aku pegang Iguana.
Badan dia sejuk je...
Baik pulak tu... hihi
Lepas tu, disebabkan belum bersarapan, kitorang pun pergi la sarapan kat food court dia. Nasik Lemak Ayam. Boleh tahan la rasa dia. 1 pinggan RM6.50 air Nescafe RM2
Ain siap beli Banana Split lagi.
Lepas makan, sambil santai2 barula aku try pakai spek yang aku beli kat bawah tu. Hahahaha... kelakaq!!
Tudia... train zaman dolu2..
Body dia buat dari kayu..
Takut ooo nak pijak lantai dia.
Macam nak roboh. Tapi takde pulak sign yang cakap tak boleh pijak ke apa ke. So, kitorang pun hentam sajalah.
First kelas zaman dahulu...
Jumpa periuk kera... hahaha...
Sebelum tu ramai orang yang que nak bergamba kat sini. So kitorang pusing tempat lain dulu. Bila dah takde orang baru kitorang datang balik.
Time turn aku ni orang dah mula berkerumun tengok. Malu la pulak.
Tapi, kena la ambil kesempatan.
Mintak tolong orang yang tengok2 tu tolong amikkan gamba.. hahaha... bijak... bijak...
Bergamba dengan kuda hitam pulak.
Seram tengok mata kuda tu. Macam hidup je.
Seriously, aku dah try panjat dah kuda tu. Tapi kaki tak sampai. Last2 posing macam ni je la yang mampu.

Lepas tu pusing punya pusing,
Daki punya daki..
Lepas tu pergi stesen train, turun bawah.
Kiranya train ni time nak turun sangat menakutkan dan sangat gayat.
Masa nak naik tak rasa sangat. Huhuhu..

Ok... Tamat sudah kisah di Bukit Bendera.
Tapi dah balik baru aku teringat ada satu tempat yang aku tak tengok kat situ. Tempat yang orang pasang kunci mangga love tu.
Adeh... Mayb next time... 10 tahun lagi kot. Huhuhuhuhu...

No comments: